About the Story . About The Artist -




































眼見
我回答了你問題的答案
很多時候你還是選擇了你認為在你腦裡消化之後認為合理的那個
明著眼的你
習慣依憑看見的事物選擇相信你眼前的事實

考試的那天
我的手指尖在發下考卷之後沒多久開始覺得是麻的

緩緩地寫好名字填了幾個答案
我其實覺得白紙上的每個黑字是漸漸扭曲的

跟著我眼前不知從哪開始冒出一圈一圈的東西
一點一點形成一圈圈
那些一點一圈跟著白紙上印著的黑色問題字
一樣都是黑白的
一樣會轉動

然後黑白的東西慢慢聚集成一片
籠罩住了每個白紙黑字的一半

我一直掙著眼睛看
我開始想不起那些字的發音和意義
還有我剛才寫完在右下方考卷的名字

我的右手愈來愈麻
麻到延伸至手肘

排排坐的教室很安靜
每個同學埋頭寫著考卷
白紙黑字的東西

我在座位上揉起眼睛狂掉眼淚
輕聲啜起鼻水

右前方坐位的同學聽見
告訴了監考老師

我被帶到校務處
我躺著
我有點模糊
我看不清楚
我的手腳是麻的
我有點斷斷續續的畫面

似乎沒多久
爸爸背著我
和媽一起帶我回了家休息
回去我就像睡了一場沒有做夢的一場夢
大部份的印象我昏睡的時候已經沒有記憶

我缺席了那天的考試

有些人說那天
"多是考試太緊張了"
"應當是給自己壓力太大了

其實離開的那節考的是國語
平常沒念我也可以考個八九十

數學是我從小考零分也不在乎的事

星期六特別安排的補考
幾個錯別字
我拿了九十幾分白紙黑字的考卷

黑白開始的那年
我剛小學五年級

西元二零一四年
黑白之後的第23個年頭

這個大多數的人們依舊習慣的眼見.為憑
於是我想我選擇我不

讓我做.你看
邱若竹
那藝術家. 做什麼?
2014行為藝術個展

九月一日至九月三十日
每天工作八小時


我叫邱若竹

我不
我只是做


攝影/陳佳臨
Photo by Chia-lin Chen



Seeing
That I answered your question
Still, most of the time you choose what you reckon reasonable
With your eyes wide open
You are used to believing only what you can see

On the day of the exam
My fingertips numbed on the touch of test papers

Slowly I filled in my name and several answers
The letters, printed in black, seemed contorted

Then I was seeing bubbles in the air
Made out of tiny little dots
Black like the questions printed on the test papers
Both in black and white
Both spinning round and round

Then they clogged into each other
Smearing half of the test papers

I kept trying to open my eyes
I couldn’t remember how those words sound and what they meant
Not even my name, which I had just written down

The numbness in my right hand grew
Crawling up to my elbow

The classroom was in rows and quiet
Everyone diving in the exam
Into that thing in black and white

I sat up and wiped my flowing tears
I started to choke in them

Someone in the front heard me
And told the invigilator

I was taken to the administration office
I lay down
In the dim
Couldn’t see clearly
And my four limbs numb
My mind off and on, on and off

It didn’t take long
My dad carried me home
Along with my mom
I passed out without a dream, had it been a dream
My memory blanked most of the time

I had missed my exam

Some people said
 “You’re just stressed out of all the exams.”
 “You’re being too hard on yourself.”


The truth is, I had missed my Chinese exam that day
Which I could have aced easily

Whereas I never cared less if I flunked math.

They arranged a quiet do-over for me on Saturday.
I misspelled a few words
And got an A-

That year, in black and white
I was in 5th grade

Now it’s 2014
Twenty-three years has passed

Most people still think seeing is believing.
So I don’t see why I should bother talking.

I’ll just show you.

Rochu Chiu
The Artist . What she’s doing ?
perfomance ART in 2014

From 9/1~ 9/30 2014
8 hrs a day
30 Days a month

Rather than telling you.
I’ll show you.

I am Rochu Chiu

E/Translated by Rina Tsou

Comments

Popular Posts